Onko Jouluna hössöttäminen jotenkin vaadittua, jotta Joulusta tulisi Joulu? Minun mielestäni Joulu on asioiden summa, kuten kuusi, koristeet, leivonnaiset, pakettien rapistelu, glögi, laulut ym. tekevät Joulun. Eniten minua ehkä henkilökohtaisesti ärsyttää nämä "ateistit" tai muuten vaan ei-uskovat, mikäli he vannovat etteivät usko, mutta sitten kuitenkin vietetään "nimiäisiä" ja Joulua. Eikös se ole vähä tekopyhää?

Vaikka tiedänkin, että suurin osa suomalaisista kirkkoon kuuluvista on todennäköisesti ainoastaan tapauskovaisia, niin onhan se Joulu silti ihanaa aikaa. Se tuo sellaisen tauon tähän kaikkeen ankeaan pakkaseen ja pimeyteen, oikeastaan Joulu nostaa ne edukseen. Niin että kiitos vaan Joululle siitäkin! 

Tottakai jokainen saa uskoa mihin haluaa, niin kauan kuin siinä ei satuteta ketään muita. Ja kyllä, tähän pätee myös henkinen satuttaminen. Tarvitseeko kaiken aina olla niin hirveän perusteltua ja kinasteltua? Minä uskon tähän, sinä tuohon, so not, elämä jatkuu. Mutta onhan se vähän ristiriitaista, että väitetään, ettei uskota, ja sitten kuunnellaan Raskasta Joulua -kappaleita sillä verukkeella, että eihän se mitään kirkkokuoroa ole. Hah! 

Noo, kohta saadaan taas jättää Joulu hetkeksi taka-alalle, deadline stressin päättymiselle lähenee entisestään. Enää kuulkaa 11 päivää ja voidaan jo nauraa kaikelle tälle, vaikka polttaa se toispuoleinen kuusenraakile, joka ei ollut läheskään yhtä nätti kuin naapurilla, joka tietenkin osti torilta jalostetun kuusen, siinä missä sinä vannoit "minä ite ja omasta maasta" meiningin nimeen. 

Ei aina tarte olla niin hienoo! Relaa hei! Tee vähä kerrallaan, niinkuin itse olen tehnyt. Toisena päivänä leivottiin pipareita, seuraavana koristeltiin. Viikon päästä tekastiin piparkakkutalo, ja nyt yritän paikallisesta kapakasta bingota itselleni kinkkua. Ei oteta kaikkea aina niin vakavasti! Vaikka sinulla olisi hirveästi mielipiteitä tai tunnet, ettet ole tehnyt tarpeeksi, relaa! Ei kaikkea aina tarvitse sanoa ääneen.

BUZZAAMISESTA

Niin, sitähän minä vain, että olen tässä vuoden verran ollut kuluttajatuotetestaajana Buzzadorilla. Ilmaiset tuotteet muutamasta lausevirkkeestä kuulostavat köyhän korvaan aika ihanilta. Nyt ne tarjosivat sieltä Watsonin kuukauden ilmaista testausta. Peukkurit pystyssä että minä pääsen osallistumaan, niin tässäkin kodissa päästään nauttimaan muistakin sarjoista kuin pelkistä uusinnoista. 

IHANAA Joulun odotusta!