No voi nyt yhren kären sentään!

Olen kyllä niiiiin ihmeissäni tästä "erilainen lahja" vouhottamisesta! Köyhänä, opintovelallisena yh-opiskelijana olin syvästi otettu kun sain paikkakunnaltani 100 euron lahjakortin paikalliseen kauppaan Joulun alla. Ajatella, jos olisin saanut lahjan, jossa afrikkalainen köyhä perhe on saanut VUOHEN!? Anteeksi, en ole rasisti, en liiemmin itsekäs, mutta millä oikeudella sukulainen tai muu taho menee antamaan afrikan köyhälle vuohen ja minä saan siitä KUITIN!? En ymmärrä! Miksi minä olen alempiarvoinen köyhänä kuin afrikkalainen? Miksi? Miksi he saavat sinne johonkin muualle vuohen, mutta minä en kotimaassani ruokaa tai tukea? Miksi ulkomaalainen on parempi köyhä kuin minä?

Valitettavasti Suomen sosiaalihuolto ei tavoita apua ja tukea eniten tarvitsevia. Suomen sosiaalitoimisto myöntää rahaa ainoastaan alkoholisteille, sillä heidän elämänsä on jo menetetty. Sainpa kuulla jopa eräältä raitistumislaitokselta, että heitä tulisi kunnioittaa siitä, kuinka ovat elämänsä heittäneet kankkulan kaivoon. Ja pah!

Missä ovat videot ja valokuvat Suomen köyhistä lapsiperheistä?! Miksi niitä ei näytetä televisiossa ja vedota kansaan ja parempituloisiin, että jollet auta, se lapsi jota juuri katsoit silmiin, kuolee?! Miksi suomalaisten auttaminen on taka-alalla?

Veikkaan, että syy on siinä, että esim. Unicefin takana on mieletön määrä työntekijöitä, ammattilaisia, ihmisiä ja valmiita, loppuun asti sääliä kerjääviä mainoskampanjoita, jotka leimaavat sinut huonoksi ihmiseksi, jollet ANNA RAHAA!

Anteeksi, mutta jos ostan sen vuohen sille köyhälle perheelle, kuka sen rahan siitä vuohesta saa? Joku paikallinen vuohitrokari? Joka hyötyy meistä typeristä länsimaalaisista, jotka omantunnon tuskissaan ostavat köyhälle perheelle ruokaa siinä toivossa, että voi ensi yön nukkua paremmin? 

Minä en kannata ulkomaan apua ennenkuin oman maan kansa voi paremmin! Meidän maassamme on tuhansittain köyhiä lapsiperheitä, jotka jäävät tänäkin vuonna vailla joulukinkkuja ja lahjoja, autetaan heitä ensin, ennenkuin mennään muualle viisastelemaan! 

Niin, eikä sen avun aina tarvitse olla RAHA. Miksi et menisi ruokajakeluun jonakin kertana? Tai keräisi tuttaviltasi ylijäämätavaraa, jonka lahjoittaisit vaikka paikalliseen sosiaalitoimistoon? Ehkä se sossukin siitä rohkaistuisi tarjoamaan apua enemmän, jos saisi paikallisilta pientä kannustusta? 

Kyllä Suomessa on vaikea auttaa suomalaisia, vähintäänkin verottaja astuu jossain vaiheessa nuuskimaan tapahtumia, mikäli jotain yrittää kerätä saatika lahjoittaa. Ja kaikenhan täytyy olla luvallista, pykälien ja normien mukaisia tapahtumia.

Vaikka tämä nyt olikin tällainen purkautuminen, jääköön se näin Joulun alla viimeisekseen. Älkää tykätkö huonoa, ottakaa tämä minun mielipiteenäni.

Olen saanut onnekseni suhteessa enempi kuin mitä olisin osannut kuvitellakaan. Sen kaupungin lahjakortin tulen aina muistamaan, lämmöllä. Tämän Joulun pelasti kinkkubingo, josta voitin melkein kuusikiloisen möhkäleen, ja joka on perheemme ihka ensimmäinen kinkku, kiitos siitäkin. Kiitos myös ihanista ystävistä, joita eivät raha korvaa. Kiitos terveestä tyttärestä, luotettavasta miehestä, lämpimästä ja terveestä kodista. Kiitos!

Rauhallista ja ihanaa Joulua kaikille kaikesta huolimatta!